10 MÓD, HOGY ELKERÜLD A KIMERÜLÉST A MELEGBEN IV.



Az előző részekben leírtunk több módot is arra, hogy elkerüld a nyári kimerülést, de közben mégis hatékonyan tudj edzeni.

Ezt folytatjuk tovább újabb tippekkel.

8, Tudd abbahagyni az edzést

Két fő faktor vezethet oda, hogy hőkimerülés áldozata legyél: az egyik az, hogy egy hosszadalmas kemény edzésen vagy túl vagy az, hogy annál a pontnál, ahol meg kellett volna állnod tovább folytatattad. Ennek a fő okai lehetnek a büszkeség és a makacsság. Ha csapatsportot űzöl evidens, hogy megpróbálsz a legmagasabb intenzitásban teljesíteni. Senki se akar „a leggyengébb láncszemnek” tűnni, mivel a legtöbb emberben, főleg azért a sportolókban van egy egészséges versenyszellem. A legtöbbször versenyszituációkban kapunk hőstresszt, amikor ellentmondsz a testednek.

Tehát, ne legyél ostoba. Senki se ismeri jobban a tested, mint te. Állj meg, ha úgy érzed, hogy nem bírod. Jobb emellett az alkalom mellett elsétálni, mint a kórházból ki.

9, Hűlj le a vízben

Azoknál az embereknél, akiket hőstressz ér és utána hirtelen lehűtik a testüket könnyen lehetnek hosszú távú egészségügyi vagy rosszabb esetben végleges következmények is. A leghatásosabb lehűlési lehetőség, ha kezdesz túlhevülni, hogy elmerülünk a hideg vízben (akár jeges) vagy legalább mellmagasságig ellep minket a víz. Ezzel a megoldással 70-szer hamarabb le tudod hűteni a tested, mint például a levegővel. Viszont, nem szabad hirtelen lehűteni a tested, erre mindenképpen figyelj. Ha nincs lehetőséged zuhanyozni vagy fürdeni, akkor az is jó megoldás lehet, ha betakarod a tested hideg, átázott törölközővel és folyamatosan cserélni azt az új hideg törölközőre.

10, 48 órán keresztül légy résen

A kimerülésnek és a hőkimerülésnésnek a kezdeti tünetei ugyan azok: fejfájás, szédülés, kimerültség. Viszont mindkettőnek ugyanaz a kezelése is: pihenés, a test lehűtése, hidratáció.Jóllehet, hogy felépülsz a hőkimerülésből egy-két napon belül, ha hőgutát is van, akkor további rosszullét, illetve idegrendszeri zavar is jellemezhet. Ha egy-két napon belül nem érzed jobban magad mindenképpen látogass el egy kórházba.


Koós Csaba
Kép forrása: http://i.huffpost.com/gen/2502788/images/o-EXHAUSTED-WORKOUT-facebook.jpg