Mi az, amit a szedésével elérhetsz?

Gyorsabb sebgyógyulás
A kielégítő cink ellátottság fontos a sebek, hámsérülések gyógyulásához, hiány esetén mesterséges bevitelre is szükséges lehet.
Magasabb tesztoszteronszint, megfelelő inzulinműködés
Sokunknak alacsony a cinkbevitele, ami korlátozza a tesztoszteron és más anabolikus hormonok termelését, elérhetőségét. A nagyobb cinkfogyasztás az erő növelésében segíthet a magasabb tesztoszteronszinten keresztül, valamint az inzulin működéséhez is nélkülözhetetlen.
Erősebb immunrendszer
A cink serkenti az immunrendszer működését és bizonyos mértékig védelmet nyújt a bakteriális és virális fertőzések ellen.

Ismertetés

A cink (Zn) kékesfehér, könnyen olvasztható fém. A cink-oxidot bőrgyógyászatban használják fel, a karbamátokat és szerves vegyületeket peszticidek gyártásában alkalmazzák. WHO ajánlás szerint az ivóvíz 3 mg/l cinket tartalmazhat, ennél a valós érték általában jóval kisebb. Ahol magas a víz cinktartalma, ott ez számottevő részét adja a bevitelnek, a napi szükséglet pótlásának. A magyar szabályozás szerint 0,2 mg/l megfelelő, 1 mg/l a tűrhető szint határértéke. Ásványvizekben ez maximum 5 mg/l.
A cink enzimek fontos összetevője, mintegy 70 (más források szerint kb. 200) metalloenzim alkotórésze. Az alkoholdehidrogenáz és az alkalikus foszfatáz működését is rontja a cinkhiány. Szervezetünkben körülbelül 1,4-2,5 g cink található. Főként a szem, hasnyálmirigy, haj és a hím nemi szervek tartalmazzák, de nagyobb mennyiségben jelen van a csontokban, bőrben (a bőrben a teljes mennyiségnek mintegy 20%-a), izomzatban (néhány forrás szerint a fő raktár az izomzat, és a teljes mennyiség 65%-a itt található), valamint a májban és a vesében. Befolyásolja a növekedést, tesztoszterontermelést, az inzulin működését, a szénhidrát-, zsír- és fehérje-anyagcserét. Az inzulin egy molekulája 3 cinkatomot tartalmaz, patkányokban a cinkhiány bizonyítottan csökkent gükóztoleranciával jár. Elégtelen bevitele a növekedés során szexuális retardációhoz (visszamaradáshoz) vezethet. Nagymérvű hiánya a növekedés zavarait és here sorvadást is előidézhet. Alacsony szintjét a rossz sebgyógyulás, ízérzészavar mutathatja, de kopaszodás, bőrgyulladás is felléphet. Hiányát előidézheti felszívódási zavar, májbetegségek, alkoholizmus, vesebetegségek, veleszületett betegségek. Ilyen veleszületett betegség például az acrodermatitis entheropathica. Ebben az állapotban már a születést követő években hajhullás, hasmenés, hólyagos-gennyes bőrelváltozások alakulnak ki a test számos pontján. A cinkhiány oka a bélrendszer felszívódási zavara, cinkpótlásra a helyzet gyorsan javul. A cink immunmodulátor aktivitású. Az immunrendszer aktivitása, a fagocitafunkció, killer aktivitás, immunstimuláció egyaránt csökken hiányában. A csecsemőmirigy sorvadása is felléphet. Szerencsére a változások visszafordíthatók pótlással. A bél-nyálkahártya krónikus gyulladásainak és a májcirózisnak egyik oka is a cinkhiány lehet. További fontos szerepet játszik a DNS átírásában és a biológiai membránok stabilizálásában is.
Kiegészítőkben szervetlen és szerves kötésben fordulhat elő, a szerves kötésű cink (cink citrát, -pikolinát, -acetát, -monometionin stb.) jobban felszívódik. A szerves kötésű vegyületek nem okoznak gyomorbántalmakat, ellentétben a szervetlen válozatokkal, amelyeknél ez időnként előfordulhat. A cink-hisztidin, cink-cisztein és cink-metionin tűnik a legjobban felszívódó vegyületnek. Tipikus és ajánlott étrendkiegészítő összetevő a zinc monomethionine, amely vegyületben a fém a metionin aminosavhoz kötve fordul elő. A ZMA, ZMAX anabolikus ásványianyag keverékekben is ez a forma található meg. Előzetes vizsgálatok szerint a keverékek emelik a tesztoszteron és IGF-I szintet és javítják a teljesítményt, növelik az erőt. Számos étrendkiegészítő alkotórészei /linkek scitec stb termékekre/. A cink felszívódása bevitelének mennyiségétől, a beviteli formától és más anyagok jelenlététől függ: a kalcium, rostok, fitátok mind befolyásolhatják a felszívódást. Ez az oka, hogy a vegánok gyakran szembesülhetnek a cinkhiánnyal, hiszen ételük rostdús, viszont a jobban hasznosuló állati cinkforrásoktól mentes. Hiány esetén nő a felvétel. A felszívódás egy vizsgálat szerint halból 35%-os volt, míg növényi forrásokból jelentősen alacsonyabb lehet ez az érték. A cink sók felszívódása üres gyomorból 40-90% között van, ételekkel együtt fogyasztva ez jelentősen csökkenhet. Gabonaféléken alapuló (például a makrobiotikus) táplálkozás elégtelen cinkbevitellel járhat. Terhesség, alkoholizmus fokozza az igényt.
Az akne megelőzésében, a prosztata egészségének védelmében, proteinszintézisben, kollagén képzésben mind nagy szerepe lehet a kielégítő cinkfogyasztásnak. Egy antioxidáns enzim, a szuperoxid-dizmutáz (SOD) alkotórésze, így a szabadgyökök ellen is véd.

Hiányállapottal együtt előforduló tünetek:

gyakori fertőzések, alvás és viselkedészavarok, elhúzódó sebgyógyulás, bélgyulladások, károsodott glükóz-tolerancia, csökkent étvágy, anorexia, izérzészavar, fejlődésben elmaradás, szexuális fejlődési zavar, impotencia, bőrbetegségek, menstruációs zavarok, hajvesztés, túlzott alkoholfogyasztás, csökkent spermaszám.

Miért használjuk

Táplálkozásunk nagyon sok esetben cinkszegény, ami (ha vizsgálatok nálunk is igazolják) indokoltá teheti a pótlást.
A fogyókúrák során a cinkbevitel is jelentősen csökkeni szokott, ilyen esetekben is fontos cinkben gazdag ételekkel, és/vagy multivitamin-készítményekkel fedezni az igényt.
Állóképességi sportolók körében gyakori a szérum alacsonyabb cinkszintje, de ez nem utal egyértelműen cinkhiányra, csak a szervezet megváltozott cinktárolására: a vérben a cink 80%-a a vörösvértestekben található, igénybevétel következtében a szérumszint ideiglenesen csökkenhet. A nagyon nagy terhelések viszont amelyek fokozott izzadással, esetleg vörösvértest széteséssel járnak ténylegesen fokozzák a cinkvesztést és így a cinkigényt is. A sportolók tehát cinkpótlásra szorulhatnak. Ajánlott adag számukra 15-20 mg/nap. Érdemes tudni, hogy a normál szérumszint 10,7-22,9 mmol/l.

További előnyös hatások

A cink egy indiai vizsgálatban a sarlósejtes vérszegénységben szenvedőknél a krízisek számát redukálni tudta, ugyancsak kedvezően befolyásolta a fekélyek gyógyulását is. Ezt az ajánlottnál magasabb dózisai váltották ki, ne feledjük, hogy csak orvosi kontroll mellett alkalmazható fokozott cinkbevitel!
Az időskori látásromlás megelőzésében és a folyamat lassításában bizonyos esetekben kedvező lehet, mivel retinoprotectív aktivitású.
Sclerosis multiplex, fülcsengés (tinnitus), reumás izületi gyulladás-rheumatiod arthritis, psoriasis, fibromyalgia kezelésében is segíthetnek a cinktartalmú készítmények, de konzultáljunk a témában jártas orvossal, dietetikussal önkezelés helyett! Pajzsmirigy alulműködés, cukorbetegség is indokolhatja használatát, az előzőek figyelembevételével.
Az alopecia areata betegségben szenvedő gyermekekben -akiknek foltokban hiányzik a haja- általában cinkhiány is jelen van. A Down-szindrómás gyermekben is gyakori a cinkhiány, pótlása az immunrendszerre kedvezően hathat (a hiányt laborvizsgálatnak kell megerősítenie).

Hogyan használjuk

Multivitaminkészítmények általában az ajánlott vagy annál kisebb dózisban tartalmazzák. Rövidebb ideig (pár hétig vagy hónapig) kifejezetten cink alapú készítményeket (ZMAX, ZMA) is veszély nélkül fogyaszthatunk az előírt adagolást követve. A napi bevitelt a kiegészítőkben található elemi cinket (és nem a cinkvegyület tömegét) figyelembe véve kell megtervezni, ezt a különbséget a feliratokon általában valamilyen módon jelzik (például a napi szükséglet százalékában).
Kölcsönhatások:
  • Fokozza az A-vitamin felszívódását, míg a fehérjék növelhetik a cinkfelvételt.
  • Az orális fogamzásgátlók, ACE gátlók, ösztrogén pótló terápia, thiazid vízhajtók növelhetik a cink igényt.
  • A réz, kalcium, vas, továbbá a fluorokinolon antibiotikumok (Ciprobay, Gramurin, Nevigramon, Peflacin stb) és a tetraciklinek, az antacidok (Almagel, Antagel, Talcid, Tums, Tisacid stb. azaz aluminium-, kalcium- és magnéziumsók) külön fogyasztandóak a mesterségesen bevitt cinktől.
  • A cink kiegészítés a réz és magnézium igényt növelheti, mivel befolyásolja ezen ásványi anyagok felszívódását. A sok réz a cinkhiány okozta teratogenitást (egyszerűen kifejezve magzatkárosodást) fokozza.
  • Amilorid vízhajtó szedése mellett ne szedjünk külön cinket, vagy konzultáljunk orvosunkkal, mivel ez túlzottan magas szérumszintek kialakulásához vezethet!
  • A koffein és a tea tanninok csökkenthetik a felszívódást.

Természetes forrásai

A fehérjében gazdag ételek a fő forrásai. Hús, máj, tojás, hüvelyesek, sörélesztő, hal, napraforgó és tökmag táplálkozásunkba illesztésével pótolhatjuk legkönnyebben cink igényünket. Állati forrásokból előnyösebb elfogyasztani, vegánok és más szigorú vegetáriánus irányzat követői a hiány kialakulását kockáztatják. Szakértők egy része szerint átlagos táplálkozással nem tudjuk igényünket fedezni.

Cinktartalom ételeinkben 100 g-ra vonatkoztatva:

Búzacsíra: 6 mg
Liszt: 0,35-1,4 mg
Rizs: 3,2 mg
Zabpehely: 4,5 mg
Szójaliszt: 1,96 mg
Bab: 2 mg
Dió: 4,2 mg
Tökmag: 7,5 mg
Csirkecomb: 1,43 mg
Csirkemell: csak 0,57 mg!
Marhahús: 3,1 mg
Csirkemáj: 4,93! mg
Marhamáj: 3,29 mg
Tojás: 0,87 mg
Tojássárgája: 1,92 mg
Osztriga: 148,7 mg!

Cinkbevitel igény 1 napra:

Csecsemők: 5 mg
Kisdedek (1-3 év): 10 mg
Gyermekek 11 év felett: 12-15 mg
Felnőttek:
-férfiak:
-nők:
12-15-20 mg
15 mg
12 mg
Sportolók: 15-20 mg

Esetleges mellékhatásai

A cinkkiegészítés esetenként emésztőszervi mellékhatásokkal járhat, ezt a szerves vegyületek használtával általában elkerülhetjük. Hosszú távú nagy dózisú (100 mg/nap vagy több, más adatok szerint 500 mg/nap fogyasztása esetén, ismét más forrás szerint 0,3-1 mg/ttkg/nap bevitel felett) cink elfogyasztása toxikus lehet, rézhiányt okozhat, vérszegénységet, immunrendszeri zavarokat válthat ki, gyengítheti az immunrendszert. Az évekig tartó túlzott cinkfogyasztás a prosztatarák veszélyét növelheti.
Alzheimer-kórban a cink szerepe nem egyértelmű, ne alkalmazzunk kiegészítést.
Tiltás: Nem tiltott.